Öka försäljningen i din webbshop med bättre produktbeskrivningar 🖊

Öka försäljningen i din webbshop

Har din webbshop bra med besökare men få som lägger till dina produkter i varukorgen?

Då kan det vara dina produktbeskrivningarna som behöver finslipas!

Tänk dig själv att du ska handla online och att du går in på en tröja med knapphändig beskrivning, kanske bara "Beige / vit storlek 40" med en liten bild till, det lockar dig nog inte till att köpa tröjan? Du vill säkert veta mer om ex. material, passform, varumärke osv. för att kunna ta ett köpbeslut. Så tänker dina kunder också.

Så kan du jobba med produktbeskrivningar på bästa sätt:

En produktbeskrivning bör vara säljande, tydlig och överskådlig.

Vi rekommenderar att du börjar med en kort säljande intro-text och sedan gör en punktlista nedanför med tydlig fakta kring din produkt.

Exempel:

1. En säljande introtext:

"En vacker tröja i ekologisk bomull med broderier i sidorna. Materialet känns mjukt mot huden och är snällt mot miljön.".

2. En tydlig & överskådlig punktlista:

  • Långärmad tröja
  • 100% återvunnen bomull
  • Färg: Beige/vit
  • Dekor: Broderier
  • Tvättråd: Handtvätt
  • Tillverkad i: Sverige


Vi på Optimista hjälpte vår kund www.artandoffice.se med att skriva produkttexter under ungefär en veckas tid och försäljningen på webbshoppen ökade med över 100% strax därefter och har hållt sig stadig sedan dess. Vi är övertygade om att säljande produkttexter är en succéfaktor på webben. Lycka till med dina produktbeskrivningar!

Ladda ner här